0174-242101 info@cnls.nl

Gedragsoptometrie

 

Gedragsoptometrie

In ons land wordt hier slechts door een enkeling mee gewerkt. Het vereist specifieke kennis en inzicht. 

Het gedrag en de gedragingen van een persoon tijdens onze intakeprocedure wordt geanalyseerd en gecombineerd met een aantal visuele onderzoeken, die vooral ruimtelijk van aard zijn. Wij brengen daarmee verborgen visuele problematiek aan het licht en kunnen dit linken aan een aantal leer- en gedrags- en houdingsproblemen. 

Doordat een groot deel van ons onderzoek nonverbaal is en vooral de reacties van een persoon analyseert in specifieke alledaagse situaties en taakuitvoeringen kunnen wij ook veel betekenen voor jonge kinderen, nonverbale kinderen en ouderen en nonverbale autisten. Uiteraard kunnen wij onze analyses ook toepassen op verbaal vaardige personen.

heel vaak wordt gedacht dat een goed scherpzicht vanzelfsprekend inhoudt dat het visueel allemaal wel in orde is. Dat is lang niet altijd het geval. Focaal zicht (dat wordt getest bij een scherpzichtonderzoek) bedraagt slechts 2% van het totale zien. Wij betrekken die andere 98% ook in ons onderzoek, omdat daar vrijwel altijd de oorzaken te vinden zijn van leer- en gedragsproblematiek. Als we alleen al naar bijvoorbeeld convergentie-insufficientie kijken (onder blog vindt u daar een uitgebreid artikel over) dan kan gesteld worden dat er veel symptomen zijn die ook aangetroffen worden bij adhd. Daarnaast zorg convergentie-insufficientie voor leesproblematiek en tast ook het leesbegrip aan. Het levert vermoeidheid tijdens nabijtaken en is van negatieve invloed op de concentratie. Onderzoek naar convergentie-insufficientie zit niet in een standaard visueel onderzoek.

Wij werken met trainingen en trainingsmaterialen om de gevonden problematiek de wereld uit te helpen. Of het nou gaat om strabisme, een  lui oog, verlies van dieptezicht, dubbelzicht, dansende letters of angst voor open trappen of een problematische prikkelverwerking, onze aanpak kan in veel gevallen de problematiek duiden en behandelen. Leeftijd speelt daarbij geen rol.

Wij passen o.a. de yoked prismatechniek toe bij specifieke problematiek waarbij een ruimtelijke component aanwezig is. Deze lensplaatsing zorgt voor een verandering in de ruimtelijke waarneming en heeft een motorische zowel als een sensorisch effect, waarbij resultaten kunnen worden bereikt die opvallend zijn. Zo hebben wij aardig wat filmmateriaal opgenomen waarbij kinderen met leesproblemen direct merkbaar goed gaan lezen na plaatsing van de juiste ruimtelijke glazen. De techniek achter deze lensplaatsing is zo onbekend, dat wij altijd een begeleidende informatiefolder meegeven voor de optiekzaak als ouders een bril met deze glazen  met ons voorschrift gaan aanschaffen.

Wij zetten deze aanpak in bij personen met leer- en gedragsproblemen en bij specifieke visuele problematiek zoals amblyopie, strabisme, diploid en nystagmus. Heel vaak kan de problematiek ook gekoppeld zijn aan hoofd- en houdingafwijkingen zoals een scheve hoofdstand, tenen lopen en scoliose. Onze ervaring is dat asymmetrie in de visuele waarneming een op een correspondeert met asymmetrie van het lichaam. Het beste resultaat wordt verkregen als beide (het  visuele aspect en de lichaamshouding) geïntegreerd worden  behandeld. Dit omdat ze elkaar onlosmakelijk beïnvloeden. 

Met onze aanpak kunnen we ook veel betekenen voor “uitbehandelde” visuele problemen zoals bijv. strabisme, dubbelzicht en  een  lui oog.