06 - 2521 7234 info@cnls.nl

Doelgroep

Kinderen met leerproblemen op het gebied van rekenen, lezen en spelling.

Lezen:

  • Te laag tempo
  • Overslaan van woorden
  • Herhalen van woorden of woorddelen
  • Kleine woordjes als de, het, een steeds fout lezen of overslaan
  • Monotoon lezen zonder begrip
  • Teruglopend leestempo naarmate er langer gelezen wordt
  • Concentratieverlies
  • Problemen met ‘hakken en plakken’
  • Toenemende vermoeidheid tijdens het lezen
  • Lezen staat tegen en roept weerstand op
  • Tranende ogen
  • Wrijven in de ogen
  • Een oog afdekken tijdens het lezen
  • Dansende of bewegende letters
  • Dyslexie

Rekenen:

  • Omkering of spiegelen van cijfers en getallen
  • Verwisselen van cijfers (21 i.p.v 12)
  • Met concreet materiaal wel kunnen rekenen, maar niet zonder
  • Automatiseringsproblemen (tafels er maar niet in kunnen krijgen)
  • Tot onmogelijke antwoorden komen zonder te kunnen begrijpen dat zoiets nooit kan (64 – 12 = 78)
  • Hele rijtjes van eenzelfde type compleet fout maken
  • Veel fouten bij optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen
  • Discalculie

Spelling:

  • Omkering van letters (bijv. d en b)
  • Verwisselen van letters (bijv. f en v)
  • Fouten in de lettervolgorde (bijv duer i.p.v deur)
  • Uitspraakproblemen
  • Automatiseringsproblemen (sommige letters of woorden niet kunnen onthouden)
  • Woorden wisselend steeds op een andere manier schrijven
  • Woorden fonetisch schrijven (zoals je het uitspreekt, bijv. stasjon of staasjon i.p.v station)
  • Niet overweg kunnen met spellingsregels
  • Dysorthografie

Kinderen met gedrags- en ontwikkelingsproblemen

  • Add
  • Adhd
  • Dcd
  • Asperger
  • Autisme
  • Nld