Doelgroep
Kinderen met leerproblemen op het gebied van rekenen, lezen en spelling.
Lezen:
- Te laag tempo
- Overslaan van woorden
- Herhalen van woorden of woorddelen
- Kleine woordjes als de, het, een steeds fout lezen of overslaan
- Monotoon lezen zonder begrip
- Teruglopend leestempo naarmate er langer gelezen wordt
- Concentratieverlies
- Problemen met ‘hakken en plakken’
- Toenemende vermoeidheid tijdens het lezen
- Lezen staat tegen en roept weerstand op
- Tranende ogen
- Wrijven in de ogen
- Een oog afdekken tijdens het lezen
- Dansende of bewegende letters
- Dyslexie
Rekenen:
- Omkering of spiegelen van cijfers en getallen
- Verwisselen van cijfers (21 i.p.v 12)
- Met concreet materiaal wel kunnen rekenen, maar niet zonder
- Automatiseringsproblemen (tafels er maar niet in kunnen krijgen)
- Tot onmogelijke antwoorden komen zonder te kunnen begrijpen dat zoiets nooit kan (64 – 12 = 78)
- Hele rijtjes van eenzelfde type compleet fout maken
- Veel fouten bij optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen
- Discalculie
Spelling:
- Omkering van letters (bijv. d en b)
- Verwisselen van letters (bijv. f en v)
- Fouten in de lettervolgorde (bijv duer i.p.v deur)
- Uitspraakproblemen
- Automatiseringsproblemen (sommige letters of woorden niet kunnen onthouden)
- Woorden wisselend steeds op een andere manier schrijven
- Woorden fonetisch schrijven (zoals je het uitspreekt, bijv. stasjon of staasjon i.p.v station)
- Niet overweg kunnen met spellingsregels
- Dysorthografie
Kinderen met gedrags- en ontwikkelingsproblemen
- Add
- Adhd
- Dcd
- Asperger
- Autisme
- Nld