0174-242101 info@cnls.nl

Cnls Cursus ruimtelijke waarneming en perceptie

Het wordt een cursus van twee dagen.

Items die aan bod komen:

  • De verschillen tussen ruimtelijk zicht, stereozicht, dieptezicht en binoculair zicht worden uitgediept. Er wordt standaard vanuit gegaan dat binoculair zicht automatisch inhoudt dat er ook stereozicht en dieptezicht aanwezig is. Maar dat is lang niet altijd het geval. En zelfs als er wel dieptezicht is, dan betekent dat nog niet dat het 3D beeld van de wereld rondom ons deugt.
  • De relatie ruimtelijk waarnemen en lichaamshouding.

Wat vrijwel niemand weet is dat een refractieverschil tussen beide ogen altijd gevolgen heeft voor de lichaamshouding. En daarmee ook voor de ruimtelijke waarneming. Die gaan we letterlijk in kaart brengen via ons spatialmappingboard en de kaplanstar (dat is een variant op de van Ordenstar). En natuurlijk leer je wat voor training erbij ingezet kan worden. 

Verder gaan we in op testen en aanpassen van de ruimtelijke waarneming middels prisma’s in combinatie met visueel sensorische training. Dat is de missing link bij prismavoorschriften. Zonder sensorische training vindt er adaptie plaats van de prismasterkte en moet er steeds een hogere sterkte aan te pas komen om hetzelfde effect te behouden of de prisma wordt verwijderd omdat het effect verdwijnt door adaptie. Met de combinatie prisma & sensorische training voorkom je adaptie. De hardware (prisma) verandert de waarneming en de training leert het brein om het zich eigen te maken.

  • Kennis nemen van enkele visuele syndromen die houdingbepalend zijn. Vaak wordt vanuit de aanpak van bijv. het syndroom van Duane ervoor gekozen om maar te leren leven met een scheef lichaam en schuin hoofd omdat bij interventie het dieptezicht verloren zou kunnen gaan. Wij hebben andere ervaringen en willen die graag tijdens de cursus delen.
  • Een andere interpretatie van de van Ordenstar, met de nadruk op het ruimtelijke aspect van de waarneming.
  • De ruimtelijke waarneming in kaart brengen via het spatial mapping board.
  • De link naar visuele overprikkeling door perceptieproblematiek wordt gelegd en de interventies die je daarbij kunt verrichten worden verduidelijkt. 

Je moet in staat zijn de visuele informatie te kunnen organiseren en lokaliseren. Als dat niet goed lukt zie je geen verbanden en komt alles als losse stukjes zonder samenhang binnen. Dat kan overweldigend zijn. Zo zelfs dat het ondoenlijk en bijzonder uitputtend kan zijn om alles te verwerken, te ordenen en rangschikken, te herkennen en gebruiken: je raakt overprikkeld en gestrest. Het zuigt je leeg. En anderen staan al gauw klaar om een etiket te plakken: add, adhd, autisme, nld. Zo’n plakker lijkt reuze handig, want iedereen schijnt dan meteen te weten wat er scheelt. Niets is minder waar. Het naampje op het etiket is geen diagnose. Het is gewoon een naam. Het zegt niets over de oorzaak. In de cursus gaan we daar naar op zoek en leren we technieken om daadwerkelijk de waarneming te resetten.

  • Het testen van afwijkingen die het lezen kunnen belemmeren, zoals convergentie insufficiëntie, anisometrie en accommodatiespasme.  Uiteraard leer je wat er gedaan kan worden om de beperkingen te verminderen en op te heffen.
  • Het testen en interpreteren van oogbewegingen, fixatie disparatie, oogsamenwerkingsproblemen, accommodatieproblemen.
  • Reflexintegratie (visueel gerelateerde reflexen: stnr, atnr, vor, handgrasp, handpulling en hrr) + houding+ visuele waarneming + tekorten op celniveau (waardoor o.a. de aanmaak van myeline wordt beïnvloed, waardoor je kunt integreren wat je wil, maar een opleving altijd van tijdelijke aard zal zijn) vormen één geheel. Het verband tussen deze items wordt toegelicht en uiteraard wordt geleerd hoe e.e.a. positief te beïnvloeden is.

 

De cursusprijs bedraagt 285,- euro. Koffie, thee en water worden verzorgd. De lunch mag je zelf regelen.
Bekendheid met de bioptor (of het bezit) is handig, maar niet noodzakelijk.
De cursuslocatie ligt vlak naast de A20 in Vlaardingen in een landelijk gebied met goede parkeermogelijkheid.